När vi flyttade hit i maj, så hade jag väldigt svårt att tänka mig att jag skulle känna mig lycklig och må bra här. 
Jag hade svårt att se att vi kunde få ett bra liv här, ha en vardag och ha saker att göra. 
Min största rädsla var att jag skulle bli en dålig mamma här, vara ensam och inte skulle kunna stimulera mitt barn på samma sätt som i Sverige. För i Sverige visste jag att där fanns det mamma grupper, babycafé, öppna förskolan etc. 
Detta var känslor som faktiskt fanns där bara några veckor tillbaka. 
Idag är saker och ting väldigt annorlunda. 
Stenen lossnade när jag träffade min tjeckiska vän Eva, vi hade Samma upplevelse,levde ungefär samma liv och hade väldigt lika värderingar om saker och ting. 
Efter vi träffades och började umgås så började jag även se på saker på ett annorlunda sätt. 
Kanske var det saker som folk innan hade försökt förklara, men antagligen var jag just då inte mottaglig för det. 
 Men idag är jag verkligen tacksam för att få vara här, jag har insett hur stor grej detta egentligen är och att tiden troligtvis kommer springa på väldigt snabbt under dessa år. 
Jag har även förstått att, nej kanske kommer inte jag hamna i en svensk mamma grupp, gå på babycafé och babyrytmik osv... Men jag kommer göra liknande saker med vår lilla tjej. Här finns nämligen ALLT att göra med barn, vill du vara sysselsatt så finns det en djungel av saker att hitta på. 
Det är just det där, att du måste våga dig ut och du måste få upp ögonen för saker och ting. 
Det är verkligen JÄTTE tufft att komma hit i början och det är inget lyx-levar-liv som många tror, vilket jag även nämnt innan. Men just i det tillfället är det också viktigt att få vara  ledsen, vilket jag även varit, jag har inte bara varit ledsen, jag har verkligen mått skit. Nu när jag ser tillbaka på bara en månad sen så inser jag hur mycket motgången även stärkt mig. 
Jag skulle idag, bara rekommendera andra till att, om dem får chansen, så snälla gör Samma sak! 
Du hittar dig själv på ett sätt du aldrig trodde förr, du får sånt perspektiv på livet du aldrig trodde du kunde få. 
Vi har bara varit här 5 månader och visst kommer det säkert fler dalar men jag vet att jag aldrig kommer ångra det här. För det är verkligen bland de bästa jag gjort i mitt liv, och för mig själv. 
 Jag tror vi flesta som är här (som jag har mött) säger samma sak, har inte hört att någon annan sagt något annat. Mycket hänger på en själv men när det släpper så släpper det verkligen och du frågar dig själv "vad har jag varit rädd för?" 

Idag har varit en fullspäckad dag, verkligen! 
I förmiddags körde jag och Eva till Heights för en förmiddagsfika hos en annan tjeckisk tjej. Där väntade hon, hennes 4 månaders dotter, en till tjej som för övrigt också är svensk och hennes dotter, också 4 mån gammal. 
Vi hade en jätte trevlig förmiddag med bebismys, cupcakes och prat. 
Efteråt åkte vi hem och jag vilade lite på soffan, tog ut Viggo och sedan gick vi upp till Eva å Cooper för lite playdate för dogsen. 
Dem leker nu jättefint ihop. 
vi drack lite kaffe, åt lunch å som vanligt babblade på om allt eller inget. 

Efteråt gjorde jag i ordning Viggo för kvällens ( och en av veckans) höjdpunkter; the halloween yuppie hour. 

Fundersam och inte så jätte nöjd hund över att bli utspökad. 
 
Tyckte han blev super söt i sin orangea t-shirt och lilla hatt. 
Tommy kom från jobbet och sen gick vi på partaj. 
Idag kom det mycket hundar, i alla storlekar. 
Vi är så stolta över hur social Lill-viggen blivit! 
Även han genomgått en stor förändring här, och verkar som han även trivs allt mer med livet vi lever här. 
Till och med stora hundar går rätt bra nu, men han har något emot bulldogs, varför vet vi inte. 
Halloween här är en väldig stor högtid som de flesta redan vet och många hade gått "all in" för temat ikväll. Helt galet egentligen, men herregud så kul. 


Högst upp till vänster: Taxen Carmella i en häxklädsel, sedan Shih tzun Nicco i en djävulsdräkt ( som f.ö vann pris för bästa klädsel), sedan franska bulldogen Bumblebee till just en Bumblebee  och längst ner till höger jag och Eva med Viggo i sin klädsel och hatt och Sheriffen Cooper. 

Första bilden är ifrån Coopers och Viggos lekdate i em. Sedan resten ifrån yuppie hourn. Tyckte den svarta labben skulle vunnit för bästa outfit, då de hade målat honom som ett skelett. 

Imorgon är det äntligen fredag igen och vi ska på en kurs på sjukhuset i "new born care". Ska bli jättespännande! 
För övrigt så är helgen rätt öppen utan planer, vilket är rätt skönt. 

Ha en fin helg folkens!! 

Kommentera

Publiceras ej