Tiden springer iväg fort... På fredag är det två månader sen vi satte oss på flyget och lämnade svenska landet för att börja om och få ett "nytt liv" här i Houston.
Livet har börja få sin rätta plats här nu helt enkelt, det var svinjobbigt i början men även om jag har hemlängtan så är det inte fullt lika jobbigt längre med allt vad det innebär.
 
förra helgen köpte vi äntligen en till bil, så nu kan jag också ut å köra lite "radiobil". Det är verkligen så det känns, alla bilar här är automat så bara gasa och bromsa;) praktiskt!  Nedanför är den lilla pärlan, blev en Mazda Cx-5 2.5 vi är väldigt nöjda!!
 

 
Den här veckan är det otroligt mycket skoj att se fram emot!
Imorgon ska jag ha en liten Ikea-dejt med Lena, faktiskt en av de första jag fick kontakt med här ( innan flytten) men ännu inte träffat och hennes barn. Ska bli jätte kul! 
Eftersom jag inte är så rutinerad bilförare i denna storstad och inte vågar mig ut på motorvägen så hade jag och Tommy lite "övningskörnig" mellan hemmet och Ikea och hittade en väg med småvägar ist för att jag ska kunna ta mig dit... komiskt jag vet men kan säg att det är ingen rolig trafik att köra i. 
 
På onsdag får vi lite middagsgäster också ett par som vi inte träffat än, hon är från Houston och han ifrån Uppsala och deras son. Tack vara fb fick vi kontakt med varandra då dem ville ha lite mer svenska vänner, så perfect match! tydligen bor vi bara 10 min med bil ifrån varandra och hon är liksom jag hemma på dagarna. Börjar bra iaf! 
 
På fredag ska på "summer cooking party" med tio andra par hos någon vi inte ( heller) känner än. Är nämligen såhär att innan vi flyttade fick jag höra om något som hette "meet up", vet inte om det finns i Sverige men är iaf en helt fantastisk sida när man vill knyta nya kontakter. Man blir medlem och fyller i sina intressen och sedan kommer det upp grupper man kan gå med i och där olika medlemmar har olika event och sedan svarar man om man kan komma eller ej och vill man komma så är det bara att dyka upp på plats den dagen. Detta är just ett sånt event! 
För oss svenska så är det kanske lite knasigt och läskigt men är en kul grej att testa! 
Det blir grillning och och knyta lite nya kontakter, spännande! 
 
I lördags- söndag gjorde vi en lite spontantripp till. Austin som ligger ca 2,5 timme med bil bort. Väldigt mysig stad med lite cafèer och restauranger och livemusik, lite annorlunda ifrån Houston som har ett downtowN med bara kontor i stort sett. 
Vi gick i stort sett hela dagen och det var varmt som bara den, inte lika fuktigt och kvavt som houston men hettan var desstovärre. 
På kvällen gick vi bort till en bro där det sas vara miljontals med fladdermöss som skulle flyga ut över ån i stora svarta moln. Efter nästan 2 timmars väntan kom en gubbe med ett piano på vagn å stor hatt och påstod att han skulle locka ut fladdermössen med musiken... Folk satt förväntansfulla i hela parken och stod packade på bron övanför. Musiken spelades och inga fladdermöss kom. Till slut kom dom ut men till vår stora besvikelse var det i te alls som det hade lovats, så vi gick och köpte mat åkte till hotellet.
hotellet var ett fuktigt litet rum ute i slummen ( kändes det som)  med fuktiga möbler, golvmattan och lakan i sängen. så äckligt att vi inte enås ville använda duschen å knappt toaletten.
bilder nedanför. det kändes verkligen som att komma till ett typiskt motell i amerikanska filmer! 
 
sedan kan jag även meddela att jag kommer hem till Falkenberg nästa måndag, ska bli så skönt! Tommy kan inte lämna jobbet förrän om 2 veckor så kommer den 8/8 å vi stannar till 20/8.
jag har verkligen längtat efter den svenska sommaren och naturen och kommer njuta mer än någonsin! 
Ska ta med min lilla vovvsing ut i skogen, på stranden han ska få leka av sig rejält. Slippa hundparker och springa lös.
jag ska bada i havet, i svenskt sjövatten och njuta av västkusten. 
Vi hade först tanken att lämna kvar Viggo här att antingen lämna in han på en kennel eller ha privat hundvakt, men med tanke på hur vi sett hur djur behandlas här och hur hundarna låses in i burar, blir rastade 2 ggr om dagen och ingen stimulans så tog vi istället valet att han får åka med. Känns inte heller bra att lämna iväg honom till främmande människor.Tror att han kommer må bäst av å få vara med oss och dessutom har det gått otroligt bra å flyga med honom alla ggr. 
 
Förresten!  Ni soM Har lust att följa vårt lilla USA liv i bilder så kan ni lägga till mig på Instagram: mariaevelina88
 
 
nu här kommer lite bilder ifrån Austin! 
 
Lyxsviten
 
En vy av Austin downtown 
 
Tommy och stora vakthunden väntar på fladdermössen ska släppa loss 
 
Fladdermus-lockaren med sitt piano och gula hatt
 
 
 
 

 
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej