Skolan har börjat igen, och så har även funderingar å tankar på framiden.
Drömmar som är stora, och det ända sättet att nå dit är att kämpa hårt och hålla blicken fäst vid målet.. men valmöjligheterna gör det hela mycket svårare och jag flackar med blicken och byter mål hela tiden, det gör vägen dit svårare, det blir ju så mycket omvägar och vändningar på vägarna.
Allt ligger inom samma ram men aldrig kommer det vara så svårt att välja som nu, siktar på ett betydligt högre Högskoleprovsresultat men önskan om 2.0 kan ju glömmas men då hade valet varit självklarare än självklarast.
Att vara insnöad på skola och utbildning såhär är både sjukligt( iaf näst intill) och jobbigt, men samtidigt är jag glad över att jag väljer det som prio ett.
 
Med tiden har man ju hunnit få en enorm självkännedom och det är en otroligt gåva, iaf i detta fall.
Jag kommer aldrig kunna sluta skryta över hur stolt jag är över mig själv och personen jag är idag, och den kommer ingen åt att kunna bryta ner igen.
Bara på denna sommar har jag fått bevisat för mig vad jag verkligen behöver i mitt liv för att jag ska må bra, och det är det som kommer väljas först och stå högst i kurs, positivitet
Jag har lärt mig att stänga av, stänga ute det där jag inte är intresserad av att ha i mitt liv, negativitet.
Efter mig kastas ord som är mindre roliga att höra, men det handlar om att jobba på mig och at utvecklas. Något jag anser är bland det viktigaste i livet.
Hur ska vi annars kunna föra det vidare bygga upp andras självkänslor (t. ex våra kommande generation) om vi inte klarar av att bygga på vår egen? Men hur man gör för att utvecklas är upp till var och en, och jag älskar hur jag gör för att lyckas.
Vi är många som drömmer om karriärer, sätter upp höga mål med stora drömmar, men hur ska vi kunna komma dit om vi inte vågar ta risker och våga chansa?
Genom at välja vägar som gör att man mår bra gör vi att vi kommer närmare målet, ibland misslyckas vi och måste börja om ibland lyckas vi på en gång.
 
Vi bryr oss för mycket om varandras liv, lägger för mycket energi på att bry oss i andras val i livet. Istället för att fråga rakt ut, väljer vi att prata bakom ryggen, men det är ju alltid saker som kommer fram.
Varför har vi människor så himla svårt att vara raka och ärliga mot varandra?
Vi lärde oss i skolan att "frågar du inget får vi inget veta" eller " om du inte berättar för hur personen vad du tycker och tänker kan du inte heller få någon förändring", därför gör det så otroligt ont när allting kommer bakvägen.
 
Återigen, det är så otroligt viktigt att vårda dem människor som får en att må bra, äkta människor växer inte på träd.
Lova aldrig saker du inte kan hålla, använd aldrig för stora ord om du inte kan stå för dem, och glöm aldrig bort de personer som du säger betyder något för dig.
Och vill du göra dig av med personen eller ta en paus ifrån personer så va ärlig å tala om det för han/henne. Vi lever i en värld full med missförstånd, krig och dåliga känslor....bidra till det lilla och försöka ändra på det.
Det är inte så himla svårt att vara ärlig och rak, en lögn sårar ändå mycket mer när sanningen väl kommer fram, så varför inte ta tjuren vid hornen med en gång och tala om som det är från början?
En äkta människa kommer ändå alltid förlåta dig till sist om du är betydelsefull för denne.
 
Människor som bryr sig om dig på fel sätt kommer vi alltid möta, men det gäller då att kunna hålla dem på distans, lära sig stänga av. Välj och lyssna till det du mår bra av helt enkelt, välj människorna som får dig att må väl.
 
Ibland måste vi kunna lära oss att acceptera läget över hur livet ser ut, oavsett vad det handlar om i livet. För att kunna göra det kan vi börja med att le mot även det som är negativt i livet. Hemma, på arbetsplatsen, skolan, vart vi nu befinner oss i livet. Vi tänker inte alltid på hur vi beter oss mot varandra här i världen. Jag tror så mycket på kommunikation och positiv syn på allt, försök hitta ljuset i allt, behåll lugnet, kommunicera normalt och återigen; TALA OM för personer vad du anser, känner, tycker men tänk över HUR du gör det, det är inte alltid lätt men är vi trevliga, positiva och glada  bemöts vi även av detta tillbaka. Vi tolkar och tar in saker på olika sätt, därför är det extra viktigt att tänka på hur vi pratar och beter oss mot varandra...försök känna av personen, humör, energi, känslor. Tänk på hur du själv hade velat bli bemött i samma situation svårare är det inte.
 
 Jag e medveten om att detta blev ett väldigt flummig inlägg nu, men som sagt,  Hon tänker för mycket;)
 
Ha en fin fredag för d tänker jag ha!!
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej