Idag hade jag kunnat befinna mig i USA, men jag valde Sverige och studier istället.
Inte bara för att kände att det var roligare...egentligen för yttre motivation...det var ett måste, enligt studie-och yrkesvägledaren i Falkenberg....Jag trodde på henne.
I förra veckan fick jag reda på av en ny studievägledare i Gävle att jag hade kunnat vänta till 2015....det vill säga ytterligare 2 år!
Men valet vart taget, å Norge var lämnat.
 
Frustrationen över att jag inte gjort klart ett slutbetyg är stor!  Överväger att inte läsa fördjupningen i vår och istället jobba och läsa matte vår-höst för att sedan söka högskolan. Men då blir inte heller Undersköterska examen tagen....Dock stod jag som ett frågetecken i skolan idag när vi skulle ta Ven-prov....Sjukhus och sjukvård på detta sätt är inte riktigt jag..Jag är återigen i stadiet "har jag valt rätt här?"...Jag älskar jobba med äldre, och jag älskar arbete med funktionsnedsatta....Funktionsnedsatta är egentligen det jag vill ägna mitt liv åt.
Sedan mitt sista år i Norge förstod jag vad jag skulle hålla på med. Men det jag är tillför är mer specialpeadagogikiskt, elevassistent? Speciallärare?...Helst av allt vill jag nog bli speciallärare och arbeta med att hjälpa barn som har svårt i skolan...helst av allt på en särskola....
Men vägen dit är lång....
och jag är rädd att jag ger upp och inte "orkar" ta mig dit.....jag har allt för lätt att ge upp.
Kanske borde man lära sig ta puls och blodtryck, kanske borde man ge mer....kanske var jag bara trött efter veckans koffeinkickar av kaffe.
 
Jag dog en stund i sängen när jag kom hem....
 
Idag lyssnar jag på Henning Kvitnes som sjunger "jeg elsker deg for alle dine feil og mangler..." Den låten får mig att längta tillbaka till vår lilla fjuttiga lägenhet nere på Grönland, livet i Oslo och tbanan ut mot mortensrud.
 Tillbaka till Elixia coluseum och fridays på jernbanetorget, ner till Aker brygge och rådhuset klockor som ringde och där satt vi med glass i handen och höll på att klämmas av båtarna som kom in i hamnen.
Längtan efter tjejerna,å vinkvällarna,trikkturerna genom byen....
Åter igen skulle jag "aldrig mer flytta hem" och packade bilen full och drog vart då?...jo just det "hem"....till Sverige i alla fall..
För ett år i skolan....som verkar bli två innan jag är redo för att komma in på högskolan iaf. Två år går fort, men på avstånd ser vägen lång ut...men den dagen jag är färdig och jag står där med facit i hand..."Slutbetyg Evelina Håkansson" Då kommer jag gråta av glädje.
Och jag blir mer och mer övertygad om att det är lärarprogrammet jag kommer söka....även om jag inte vill arbeta som lärare för "normalstörda barn" så måste den vägen också gås.....tills om några år kommer jag att såt med tre utbildningar som Undersköterska, lärare och speciallärare i så fall.
 
Så var det tömt för denna gången och jag ska ta tag i att städa å göra mig i ordning....
Ikväll kommer de nya tjejgänget hit för vinkväll....
 
 
 

Kommentera

Publiceras ej