Som liten hade jag aldrig någon koll på pengar och dess värde. 
Jag minns att det tog ganska lång tid att förstå att pengar är inte något man bara kan få, eller gå
Och hämta ut gratis, man måste jobba för det. 
En kväll var det något jag ville ha och mamma svarade att vi inte hade råd och hon försökte om och om igen förklara att vi inte hade pengar till det.
 Då fällde jag kommentaren " men du kan väl gå och ta ut pengar i det där hålet i väggen då?!" 
För det hade jag ju sett, där får man ju pengar! 

Idag är ju pengar inte något konkret på samma sätt när jag var liten. Det övergår mer och mer till krediter och kort.
Tankeställaren fick jag idag när jag fick en egentids paus med en kopp kaffe och en mammatidning. 
"Hur ska barnen förstå pengar som aldrig syns?"
Och det är ju så sant! Idag får ju barnen nästan aldrig se pengarna? 
Vi är säkert olika, men här hemma så har vi sällan Pengar lösa, varken här eller i Sverige. Vi har ju pengarna på kort! Vi har appar i mobilen där vi snabbt och enkelt för över Från ena kontot till det andra, det är siffror, summor men inga riktiga pengar.

Minna är bara 5 veckor men det är mycket jag funderar över när jag går hemma, över hur jag på bästa pedagogiska sätt ska lära henne saker, och pengars värde är ju en otrolig viktig del av livet. 

Självklart kan vi ta ut pengar å visa som man gör( gjorde kanske? Kanske har det ändrats? :p)  på  mattelektionerna i skolan.. Men det är väl inte så ofta man cashar en Ipad eller telefon i dagens samhälle? Den dras på kort eller kredit. 
Hur ska man visa för barnen att det är inte bara å gå till butiken och skriva på ett papper så har man en Ipad, man måste ha pengar till det också. 
Man måste veta att man måste kunna betala den. 
Det är ju faktiskt pengar som inte syns. 

Klart man kan ge en liten veckopeng och låta barnen spara ihop till det dem vill ha. Men hur får man barnet att förstå det icke konkreta? 

Hur går era funderingar kring detta, hur lär ni era barn att veta värdet i pengar? 

Är lite nyfiken på hur andra föräldrar tänker kring detta. 
Barn är inte dumma, absolut inte det är inte det jag vill få fram.
Men vi människor tar idag allt mer lån och betalar saker på kredit och sedan står vi med höga skulder, anledningen är ju troligtvis att vi inte riktigt förstår värdet i det vi köper. 
Det blir lite av fenomenet "det som inte syns finns inte" och pang där kom räkningen. 

Så kommentara gärna hur ni tänker kring detta, många av oss har ju fortfarande väldigt små barn men vi kan ju alltid lära av varandra, de växer fort och en dag måste vi förklara för dem;) 

 Kan detta vara ett sätt t.ex? 

1 kommentarer

Mamsen

11 Feb 2015 07:43

Väldigt kloka tankar och funderingar. Det där med veckopeng i "riktiga" pengar tror jag är ett bra sätt att lära barn handskas med pengar. Men då vill det till att vara tydlig och konsekvent med att det är de pengarna som gäller till godis, film, bio och annat som är utanför det "vardagliga". Förhoppningsvis kommer pengar man kan ta på finnas när Minna växer upp. Du kommer säkert att lyckas hantera detta på ett bra sätt, ska du se.

Kommentera

Publiceras ej