Dagen började med att jag på bästa möjliga sätt bekräftade min kärlek för han jag älskar mest i denna värld, nämligen serverade kaffe på sängen och skrev ut på facebook(tyckte det nämligen var viktigt att världen åter igen fick veta) hur mycket jag älskar och tycker om denna man.
Mot skolan och lektioner fram till 11.50 och sedan en snabblunch för att sitta kvar å plugga till 15, dock hade jag ju glömt min hälsopedagogikmapp hemma såklart så fick plugga lite vård och omsorg istället.
 
Sedan avslutade jag veckans träning med ett härligt spinningpass!  Denna veckan har gått riktigt bra! Boxning i måndags, spinnig tisdags,promenad onsdags,spinning tors å fredag...nästa vecka är målet träning alla 5 dagar istället, å det kommer uppfyllas, är grymt taggad och motiverad redan!
 
Under dagen har jag även kommit undefrund med 2 saker...JAG kommer leva min dröm till hösten och välja att läsa Hälsa, för det ÄR det jag vill hålla på med och inget annat, kanske kommer det bli konkurans om jobben men so what, hälsa finns överallt och begreppet "hälsa" är väldigt stort och jag vet att det kommer finnas möjligheter för även mig så länge jag jobbar;) Att välja nånting jag inte brinner för känns mer meningslöst än att läsa nått där arbetsmarknaden är hård....jag kommer ju tröttna annars.
Förutom alla hälsoutbildningarna jag tittat på på högskolorna i landet, som jag kommer söka så har jag min favorit, en liten skola med 190 elever, en yrkeshögskola i Orsa som heter Scandinavien collage of travel &Tourism och linjen heter Skandiska hälso- och turism utbildningen...den har allt det där jag vill göra plus många fler möjligheter! Jag hoppas verkligen hårt på detta, för jag ska komma in!
 
Helt bara jätte bra!

Efterfrågan på välutbildade medarbetare inom hälsoturism är stor och chanserna till arbete efter avklarade studier är mycket gynnsamma.
Skandinaviska Hälso- och turismutbildningen startade 2005. En majoritet av de som har tagit examen från utbildningen har blivit erbjudna arbete inom sitt yrkesområde.
Skolan har väl etablerade kontakter med wellnessbranschen. Du kan arbeta på hotell, konferensanläggningar, hälsohem, resorts, spa eller gym.

Följande yrken är möjliga att arbeta inom efter examen:

  • massageterapeut
  • spa-terapeut
  • personlig tränare
  • reseledare
  • receptionsansvarig/receptionist
  • guide
  • aktivitetsledare
  • projektledare
  • egen företagare inom hälso- och turismbranschen

Följande kurser ingår i utbildningen:

Modern Tourism
The aim of this course is to create an understanding and knowledge of the role of tourism in modern society and the impact of tourism in modern economies. The course lays the foundation for the students' understanding of the conditions for travel and tourism in modern society, within such areas as: global tourism, the experience economy, adventure tourism, design principles for tourist destination development, and the role of the media.
(Kursen ges på engelska)

Presentationsteknik
Kursen ger kunskaper i att genomföra presentationer på ett professionellt sätt och ger ökad säkerhet i att tala inför grupp i offentliga och privata sammanhang.

Grupp- och individutveckling
Kursen ger redskap för personlig utveckling och insikt om att en organisations framgång bygger på hur väl individerna i gruppen kan samverka och dra nytta av varandras resurser.

Affärsmannaskap
Kursen ger kunskap och redskap för att kunna starta, utveckla och driva ett eget företag inom Rese- och turistindustrin. Den studerande lär sig om försäljning och kundrelationer samt arbetar med teorier, begrepp och metoder inom modern marknadsföring.

Paketera, utveckla och sälja hälsoresor 
Kursen ger god inblick i och genom praktiska övningar kunskap om hur man för olika målgrupper bygger upp ett resmål, en resa, en destination med dess olika beståndsdelar.

Hotell och konferens 
Kursen ger kunskaper om samt förståelse för olika arbetsuppgifter inom loginäringen, främst inom hotell, konferens och arrangemang/aktivitetsområdet.

Guide- och reseledarkunskap
Kursen ger kunskap om och träning i guide- och reseledarteknik. Den studerande lär sig hur man söker, analyserar och vidareförmedlar information på ett adekvat sätt.

Massage 
Kursen ger en gedigen teoretisk och praktisk kunskap för yrket som massör. Kursen leds av Axelsons Gymnastiska Institut och leder till diplomering samt ger möjlighet till certifiering.

Spa- och kurbehandlingar 
Kursen ger kunskaper om spa- och kurtraditioner samt om behandlingar och tekniker. Den studerande lär sig klientbemötande, produkter, behandlingskoncept och olika effekter på huden. Skolan samarbetar med Kerstin Florian som har ansvar för utbildningen.

Kost och näringslära 
Kursen ger grundläggande kunskaper om kost, näringslära, vitaminer, mineraler samt belyser vikten av näringstillskott för kroppens välmående, vid olika typer av kostvanor.

Ledarskap, fysisk träning 
Kursen ger kunskaper så att den studerande har kompetens att kunna arbeta som personlig tränare. 
Kursen leds av Axelsons Gymnastiska Institut.

Orienteringskurs i komplementär- och alternativ medicin 
Kursen ger insikt i alternativmedicinens historia och i några av de vanligaste metoderna och deras filosofi; t ex zonterapi, reflexologi och akupressur. Den studerande får kunskap om lagar som reglerar de alternativmedicinska behandlingsmetoderna.

LIA 1 - Massage
LIA 2 - Spa
LIA 3 - Hälsoturism 

Kurserna ger insikt i det praktiska arbetet på arbetsplatser med hälsoturistisk inriktning. Den studerande deltar i det dagliga arbetet för att få arbetsträning och förståelse för hur de teoretiska kunskaperna ska omsättas i praktiken. Den studerande får också möjlighet att tillägna sig kompetenser på företagen som inte ges i skolan. Kurserna kan göras både i Sverige och utomlands.

Examensarbete
Paketering av hälsoresa

Den studerande paketerar en hälsoresa med inriktning på alternativ medicin i andra kulturer. Paketresan ska därför innefatta en resa utanför Sveriges gränser.
Målet är att den studerande får ökade kunskaper om andra länders metoder inom alternativ medicin och samtidigt tränar på att ställa samman lönsamma researrangemang.

Summa:

25 p
 


 

 

 

5 p

 


20 p


 

25 p





15 p


 

15 p

 


20 p


 

65 p


 

40 p



 

25 p


 

20 p


 

5 p



 

45 p
45 p
50 p





 

5 p
 

 

 



425 p
 

 
 
Jag är helt i extas (igen)!
 
SEN har jag kom jag även på, som en blixt från klar himmel.....Livet är inte slut, efter 2 år på yrkeshögskola finns d så mycket mer möjligheter för andra studier, för familj, resa,jobba, utvecklas osv...
 
Jag tror äntligen jag börjar bli vuxen och klok...och det är ju bra så här vid 24 års ålder;)
 
Go helg på er, för d tänker jag ha!

3 kommentarer

Johanna

16 Nov 2012 19:45

Hej! Ja det kan jag verkligen rekommendera, jag är jätte glad att jag valde den här utbildning. Bra sammanhållning i klassen och riktigt bra lärare :) Det är bra att det ligger i Orsa också, billig hyra och mysig natur :) Så jag tycker absolut att du ska söka! :) Kram Johanna

Mamsen

16 Nov 2012 23:31

Blir varm i hjärtat när jag förstår att du insett att man faktiskt har ett liv efter 25 och 30 också. Ta vara på det och lyssna på ditt hjärta i dina val. Tro på dig själv och våga stå för den du är. Ingen vet bättre än du själv vad som är bäst för dig och vad som gör dig lycklig.

Johanna, om träningsglädjen, viljan & glöden

17 Nov 2012 09:40

Svar; Hej Lina! :) Haha, känner exakt igen mig i din tankebana.. Been there.. Jag gick bara på magkänslan, för jag vill verkligen jobba med något som jag VILL göra, och känna att det är kul och spännande hela vägen! Så direkt när jag såg att jag kommit in så sa jag upp mig från jobb och andra studier och bara körde, och jag tror det blir bra ;) Trivs riktigt bra med både skolan och programmet! Var man ska söka beror egentligen bara på VAD du vill göra? :) Läser man hälsopedagog i Gävle så tar man examen i folkhälsovetenskap och pedagogik (hälsopedagogik tror jag?) om man börjar läsa nu enligt det nya upplägget av programmet (jag får endast pedagogik ELLER folkhälsovetenskap..) eftersom jag började förra terminen.

Efter programmet kan man söka jobb inom i princip vad som helst som har med hälsofrämjande arbete att göra. Man får ju en så pass bred kunskap att det finns möjlighet att söka arbeten från allt mellan skolor, hälsocentraler (landsting), kommuner, inom kriminalvården eller drogförebyggande på olika nivåer.. inom kost, stress, fysisk aktivitet på alla nivåer från samhälls- till individnivå :) Det tycker jag är bra eftersom jag ville börja plugga på högskola tidigt, men har inte bestämt mig för exakt VAD jag vill arbeta med. Med den här utbildningen behöver jag inte bestämma mig innan jag pluggat klart, och sedan kan jag alltid byta inriktning om jag hamnar på ett jobb jag inte känner skulle passa mig. Under utbildningen blir man erbjuden lite andra utbildningar också, jag har t.ex. genomfört en utbildning till Diplomerad massör och har bara lite praktik kvar innan jag får diplomet, sedan tror jag att man blir erbjuden att läsa bl.a personlig tränare om man vill efter utbildningen (ett halvår), vilket jag också är jättesugen på! Så många möjligheter finns och inga krav på att man måste "bestämma sig", vilket passar mig superbra! Men jag skulle kunna se mig själv arbeta med kost och träning för överviktiga ungdomar kanske...fast kriminalvårdare vore ju också spännande.. och kanske en egen liten PT- och massageverksamhet vid sidan av..? haha, ja jag kan inte bestämma mig som sagt.. men det kommer nog ;) Hoppas du blev lite klokare! och undrar du nåt mer så är det såklart bara att fråga mer! :D Lycka till!! /Johanna

Kommentera

Publiceras ej